Duchesse de Bourgogne is een bier met een friszuur en fruitig karakter. Het heeft wijnachtige trekjes en laat zich uitstekend combineren met tal van gerechten. Duchesse de Bourgogne is een blend van bier dat maar liefst 8 en 18 maanden heeft gerijpt op eikenhouten foeders.
De Brouwerij werd door Adolphe en Paul Verhaeghe opgestart als brouwerij-mouterij. De Brouwerij getuigde in de vooroorlogse periode van een grote bedrijvigheid. De verkoopactiviteit van de toenmalige standaardbrouwerijen beperkte zich veelal tot de omliggende regio of zelfs in een aantal gevallen tot slechts tot op het dorpsniveau. Zo bekeken kan men wel stellen dat de "Brouwerij Verhaeghe Vichte" toen aan export deed, weliswaar regionale export.
Inderdaad, Polkes tonnenbier, zoals de bieren van de brouwer-medestichter Paul Verhaeghe in de volksmond werden genoemd, werd geroemd voor haar grote helderheid, zelfs na transport : een kwaliteit die de Brusselse klanten wisten te waarderen. Door de toenmalige gebrekkige weginfrastructuur en de beperkte vervoersmogelijkheden die in vele gevallen enkel met paard en kar volbracht konden worden, lag Brussel een heel eind weg van Vichte. Door de ligging van de Brouwerij in de onmiddellijke nabijheid van de spoorlijn naar Brussel lag Brussel in het bereik van Vichte en kon de Brouwerij er een niet onbelangrijk klantenbestand opbouwen.
De voorspoedige opgang in de beginjaren van het bestaan van de “Brouwerij Verhaeghe-Vichte”, werd gefnuikt door het uitbreken van de eerste wereldoorlog. Paul Verhaeghe 's weigering om te brouwen voor de bezettende macht werd prompt door de Duitsers beantwoord met de ontmanteling van de brouwerij-installaties, vooral gewild omwille van het vele koper voor de aanmaak van oorlogsmunitie.
Na de oorlog werden de installaties hernieuwd en werd er opnieuw gebrouwen. De klanten in Brussel die tijdens de oorlog noodgedwongen niet beleverd konden worden, werden opnieuw opgezocht, doch het terug opnemen van de vooroorlogse handelsrelaties verliep moeizaam.
De afzet op de lokale markt werd verder georganiseerd. In de twintiger jaren kwam de verkoop van flessenbier in zwang. Bottelarijmachines werden aangekocht, alsook een viertal kleine bottelarijen in een straal van 15 km rond Vichte. Het project voor een limonadeafdeling werd opgezet, doch evenwel spoedig weer afgevoerd.
Tijdens de tweede wereldoorlog werden de activiteiten door de restricties van de bezettende macht tot een minimum herleid. Door het tekort aan gerst kon enkel tafelbier gebrouwen worden: de zogenaamde "zéro-huit", wat een verwijzing is naar het lage 0.8% volume alcoholgehalte.
Na het einde van de tweede wereldoorlog kwam de brouwerijsector in een stroomversnelling. Het biertype Pilsener, een onder gistend bier, brak definitief op de Belgische markt door.
Die doorbraak luidde het einde in voor heel wat brouwerijen die tot dan enkel hoge gistingsbieren brouwden. Het samenspel van technologische vooruitgang in de sector, smaakverschuiving, hogere levensstandaard, verbetering van de weginfrastructuur en de steeds grotere mobiliteit bracht de brouwerijnijverheid in de fase van de massaconsumptie. Heel wat brouwerijen met nationale merkbekendheid maakten tijdens deze periode hun grootste opgang.
"Brouwerij Verhaeghe-Vichte" paste zich aan de nieuwe situatie aan, maar bleef regionaal gebonden.
"Brouwerij Verhaeghe-Vichte" die reeds langer lager bier brouwde, besteedde vooral aandacht aan de kwaliteitsverbetering van haar bestaande bieren en aan de creatie van hogere kwaliteitsbieren. Nominaties bij internationale wedstrijden bleven niet uit: eerste prijzen werden aan de "Brouwerij Verhaeghe-Vichte" uitgereikt voor haar bieren "Vichtenaar" en "Echt Kriekenbier".
Nu nog wordt de Brouwerij in haar toenmalige keuze voor een weinig minder maar beter bier door de verbruiker bevestigd. Niet enkel in België, maar ook buiten de landsgrenzen weet de consument steeds meer kwaliteitsbieren met een persoonlijke en duidelijk herkenbare smaak te waarderen. De opgang van het bier van gemengde gisting "Duchesse de Bourgogne", een robijnrode Vlaams
Roodbruine ale gerijpt in eikenhouten vaten en gebrouwen volgens een voor zuidelijk West-Vlaanderen typische, traditionele brouwmethode, vormt hiervan het levende bewijs.
The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.