Met zijn bitter-fruitige smaak is het Orval-bier uitgegroeid tot een sterke referentie in de zeer gewaardeerde wereld van de authentieke trappistenbieren.
Orval is een bier van hoge gisting en lange lagering. Op die manier krijgt het zijn complex-fruitige karakter en die subtiele harmonie tussen volrond en bitter.
Sinds 1931 dankt het bier van Orval zijn onvergelijkbare smaak vooral aan de kwaliteit van het water, de hop en de gisten die gebruikt worden Het bier wordt gebrouwen met bepaalde, sterk aromatische hopvariëteiten, die geselecteerd werden door de allereerste meester-brouwer van Orval, die uit Beieren afkomstig was. En de zogenaamde Engelse drooghopmethode zorgt voor een verscheidenheid aan aroma’s met tegelijk behoud van een zekere bitterheid.
De verschillende gistingsstadia – gecombineerde gisting, met de originele gist en met een wilde gist, gevolgd door hergisting op fles – vereisen een lange lagerduur en heel veel kwaliteitscontroles
Die ethische dimensie is trouwens één van de drie criteria van het «Authentic Trappist Product» label. Om dat label te mogen voeren, moet een product binnen een trappistenabdij worden geproduceerd, moet de monnikengemeenschap rechtstreeks betrokken zijn bij het beheer van de activiteiten en moeten de opbrengsten grotendeels naar sociale werken gaan.
Net als elk ander trappistenbier dat het "Authentic Trappist Product" label voert, moet het bier van Orval zich aan erg strenge productievoorschriften houden. De verankering van het bier aan de ligging van de abdij en van de Mathildebron, is lokaal en zal dat altijd blijven.
Alle stappen in het brouwproces staan borg voor kwaliteit en voor een respectvolle naleving van de oorspronkelijke brouwmethodes. Deze manier van werken vereist beheersing en geleidelijkheid inzake groei, en kent zijn grenzen.
De Brouwerij van Orval is voorstander van een gematigde productie, die niettemin echt wel aanzienlijk is: jaarlijks verlaten 22 miljoen flessen de brouwerij, waarvan ruim 85% voor de Belgische markt bestemd is.
Sinds de oprichting van de Brouwerij is de monnikengemeenschap, daarin begeleid door haar meester-brouwers, altijd blijven sleutelen aan haar brouwapparaat. De brouwerij voert een beleid waarbij doorlopend geïnvesteerd wordt met de bedoeling de productie steeds beter, gecontroleerder en regelmatiger te maken. Op die manier slaagt zij erin om zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de vraag en om de trouw van de Orval-liefhebbers optimaal te honoreren.
The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.